Hur var din jul??!

Nu har jag nog lyckats komma på vad min nuvarande jultradition är, det är att fira den på olika sätt varje jul. Med det sagt tror jag att julafton detta år kommer att vara en dag jag minns just för att den tedde sig så pass annorlunda, lite som min jul på Zanzibar med Kicki men då firade vi boxing-day med sydafrikanerna den 25:e och det var stor fest. I alla fall, så här var min julafton....
Dagen började tidigt då jag hoppade eller i alla fall masade mig upp ur sängen 03:00 thailändsk tid, för när man jobbar som jag gör är ingen dag helig förutom möjligen den lediga dagen..jag var alltså inte ledig på julafton. Däremot stod det på min lott för dagen att åka till Khao Sok och denna gång med upphämning i Krabi. Vid kontoret 04:00 mötte jag upp med chaufför och lokalguide som såg minst lika trötta ut som jag kände mig och sedan bar det av mot Krabi. Efter att vi sagt god morgon sa vi sedan god natt igen då vi satte oss i bussen, jag och lokalguiden fick tid att sova lite till så det var i med lugn musik i öronen och försöka inta en någorlunda bekväm ställning att sova i..detta i en buss som svängde hit och dit och skumpade som bara den för medd den chaffis jag hade tog turen mindre tid än utsatt och den var lite vildare, Nat är en underbar chafför som dock kör snabbt och bra men vägarna är inte alltid jättebra...dessutom har mr cahffis en skiva som han spelar på repeat och som är full av gräslig och framförallt gnällig musik som skär in i öronen och genom den musik man själv lyssnar på. Alltså kunde morgonen varit bättre, jag kunde ha sovit i min säng..
Men väl i Krabi fick vi sedan tid till att äta frukost, det blev en riktigt thai-frulle med rissoppa med kyckling, lök, ägg och ingefära och till det några friterade brödbollar och kaffe boran (thai-kaffe). Det enda som rimmade med jul den frukosten var möjligen ris i ordet rissoppa, hemma i sverige hade det säkert kunnat vara risgrynsgröt tänkte jag och funderade i mitt stilla sinne på hur gott det hade varit istället för denna soppa. Soppan var helt okej men ingenting jag tänker starta fler morgonar med. Men nu är det prövat i alla fall.

4 gäster hämtades sedan i Krabi och med en tomteluva på mitt huvud dagen till ära så körde vi till Khao Sok på kortare tid än angivet och redan då insåg jag att jag skulle kunna komma hem vid en skapligt bra tid :) tack Nat.
Väl framme var det kanot-tur på Sok floden först, jag trodde aldrig att jag skulle fira julafton sittandes i en kanot...inte heller trodde jag att jag skulle spendera dagen med fina elefanter vilket vi gjorde senare då våra gäster tog ut på elefant-trekkingen. Paddlingen var precis som vanligt, lugn och stilla med några djur så som en orm och en groda, dessutom en massa fin natur. Gästerna gillade turen och med det var jag glad. Med det bästa till sist, elefanterna och trekking gav sig gästerna ut på deras ryggar i en timmes tid och vi gjorde som vi alltid gör det vill säga det bästa med vår tid då gästerna är iväg. Så det blev lite bus och skoj med thai-guiderna och sedan gjorde vi en visit hos Pid Pee och även lägrets gravida elefant som får stå lite för sig själv.
Med lunch i magen och än mer nöjda gäster vände vi tillbaka mot Krabi för drop-off och sedan vidare hem mot Phuket. Trötta men nöjda vinkade vi hej då åt våra gäster i Krabi, intog vilopositioner och sedan somnade jag som en stock efter att vi kört ut från det sista hotellet. Fick ett brutalt uppvaknande då vi for över ett gupp lite väl fort så att jag hoppade upp ur sätet och med det var det inte skönt att sova mer :P

Väl tillbaka på Phuket bar det tillsammans med kollegorna Sanna och Jonathan ner till en av restaurangerna här i Chalong var vi bor för att äta. Julafton till ära beställde vi lasagne :P och den enda lasagne som är godare är den lasagnen här är mammas hemlagade lasagne. Så det var inte nåt julbord för oss inte, det hade mest känts konstigt så vi körde all in på pasta istället. Det mest juliga på restaurangen var nog min tomteluva som suttit på mitt huvud mer eller mindre hela dagen. Efter maten bar det av hem till mig och Jonathan där vi hade riktigt julmys, så nära på julmys hemma som man kan komma i ett tropiskt land ;) Men vi spelade julmusik, åt julkakor och pepparkakor och chokladmousse och delade ut julklappar som vi fint placerade inunder min fina julgran. Det var en kväll med många skratt och när det var dags att byta upp så hade vi alla lyckats med att bli riktigt så mätt som man annars bara blir om man äter julbord hemma! :) Mission Jul i Thailand avklarat och det är en jul jag kommer minnas.


Även juldagen har spenderats med elefanter då jag hade elephant experience på schemat där vi då gör iordning fruktkorgar till elefanterna, vi tvättar dem och tittar på när de badar och vår elefant vi hade idag älskade att bada och skvätte och plaskade så det gick stora vågor i poolen och så att vi men mest elefantskötaren blev blöt. Härlig dag på jobbet! dessutom var gästerna supernöjda med dagen och mig :)
Vi har nu nyligen kommit hem efter en sväng på kvällsmarknaden som är inne i Phuket Town varje helg och ikväll liksom sist har jag provat på lite marknadsmat, bland annat något som skulle kunna vara kyckling-pannbiffar med chili, väldigt gott!! Vi hittade flera intressanta stånd och det är tur att de såt på samma ställen varje gång för nu kommer vi hitta tillbaka då det är en del saker som också skall inhandlas :D

Imorgon blir det ytterligare en tur upp till Khao Sok, denna gång med gäster från Khao Lak så det är dags att sova lite innan klockan ringer tidigt imorgon igen. Hoppas att ni alla som läser detta haft en trevlig och mysig jul vad än ni tagit er för, alla firar vi ju jul på olika sätt ;)






Som ni kan se, tomteluva på hela dagen! Jag kunde inte låta bli! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0