Peppar för djungeltrekking

Fram till alldeles nyss var det bara jag och personalen vakna här i lägret, det var ganska skönt..nu har ett amerikanskt par också vaknat till liv och tar sitt morgonkaffe precis som jag jag. Dimma i bergen så man ser inte ett dugg av de vackra höga bergen som omger lägret. Vi väntar väl alla på frukosten lite grann, även om jag egentligen fortfarande är lite mätt från gårdagens buffé men eftersom det är en spännande dag och morgon som väntar, en morgon med trekking i djungeln är det lika bra att få i sig en ordentlig frukost. Väntar med spänning på att få se vilken grupp jag ska ansluta mig till, om det är den jag tror finns det en risk att jag inte får se några vilda djur eftersom de verkar kunna vara ganska hödljudda men det återstår att se, inte dömma någon på förhand nu, de kan förhoppningsvis när det gäller :)

Nu till en helt annan sak, i söndags var vi i Takuapa, ett mini amazonas och fick uppleva mangroveskog på nära håll. Vi åkte motorbåt in i en sk klong eller kanal och sedan paddlade vi kanot in i en annan, det var ett litet äventyr. För mig och min kollega Sanna gick det fint, vi hade bra styr på paddlandet men för Hero och Jonathan gick det ibland mindre bra då de mer än en gång "hade möte" som de kallade det bland träden ;) Nu låter det som att de var ganska dåliga men nej då, det var bara ibland det styrde lite för mycket åt ett håll.
Efter paddlingen fick vi lunch på den lite större junk-båt vi utgått från och så tog vi oss mot en strand där de två gäster vi hade med fick sola, bada och koppla av och vi andra 6 städade stranden så gott vi kunde, vi fick ihop ett antal stora svarta sopsäckar med diverse skräp som kastats över bord och spolats iland här. Det var ett svettigt jobb men vi gjorde en liten insats och det kändes bra, även om vi kunde ha fortsatt i flera dagar egentligen.

Nya bilder från Takuapa och Khao Sok finns här:

Nu blire frulle och sedan packa lite inför vandringen :D Can't wait!!!

Peas n lööööööööv!

på Elephant Hills - tältlägret i djungeln!

I skrivande stund befinner jag mig uppe i Khao Soks djungel i det lyxiga tältlägret Elephant Hills. Här ska jag i natt sova för att imorgon ge mig ut på djungeltrekking. Idag har jag följt Jonathan på hans 1 dags Khao Sok tur var gästerna ridit elefant i djungeln och sedan åkt kanot på Sok-floden, vilket även vi gjort.
Djungeln är fantastiskt och respektingivande och mäktigt..dessutom fascineras jag av alla ljud från djuren, just nu är det mest cikador som spelar för fulla muggar men har även hört apor från bergen.

När våra gäster idag var på elefanttrekking passade vi (Jonathan, jag och de thailändska guiderna) på att gå och träffa några av de andra elefanterna som bor här uppe i Khao Sok för att ge dem lite frukt och ta lite bilder. Pid Pee, en elefanttjej på ca 10 år som är den minsta häruppe blev otroligt glad när vi kom med massa bananer till henne, de är hennes favvofrukt..Hon blev så glad att hon inte hälsade ens :) Den andra tjejen vi träffade hälsade på oss med en wai (hälsning) på elefantvis, supersöt!
Jag har även idag varit wild and crazy och provat på diverse thai-snacks och sötsaker. Jag köpte sötsakerna av en trevlig thailändsk dam som kör runt med sin moppe och vagn och säljer diverse saker, sötsakerna är inslagna i bananblad så man ser inte vad man köper och eftersom min thailändska inte är den bästa så kunde jag inte heller förstå vad som fanns i dessa små paket förens jag öppnade och smakade dem. Alla var helt okej, sticky rice med banan var bäst. Sedan testade thai-guiderna oss och bjöd oss på diverse lustiga snacks, bland annat en typ av stark fisk-klubba där en tunn remsa med fisk-smak sitter på en pinne..har sett dem i affärerna och tyckt att de varit lite lustiga och fortsatt att gå och jag kan väl säga jag kommer inte att stanna för att lägga ner dem i min korg...ingen höjdare direkt.

Nu blir det snart dags att gå tillbaka mot mitt lyxiga tält med både dusch och toalett för att chilla på livet i en hängmatta till ljudet av djungeln så återkommer jag med update om kvällen här på Elephant Hills där det bjuds på filmvisning, thailändsk dans från en lokal skola, thai-matlagning och så middag. Även en update om djungeltrekkingen är att vänta!

Peas n löööööööööööööv från djungeln!

Fotoupdate från mitt Thailand

Dagarna rullar på fint och idag har jag haft min första egna tur i vårt läger på Phuket och det gick superbra! Hade en trevlig familj som tyckte att det var lite lyx med egen guide :) Lite så vi jobbar!! Om jag har tur får jag imorgon köra en tur till Khao Sok, nationalparken på fastlandet, hoppas att det kommer in bokningar!!

Ikväll ska vi iväg och titta på hus igen, jag och Jonathan, hoppas att det är så bra det ser ut att vara för damn det är fint! Återkommer med det asap..

Har uppdaterat mitt fotoalbum på facebook med en hel hög bilder och tänkte ännu en gång dela med mig av länken till er som vill gå in och titta: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150947957545494.765163.664465493&type=1&l=98b271fcfc

Seaview laters!

Djungeltur i Khao Sok

For ett par dagar sedan var det premiartur pa moppe i Thailand nar jag fick skjuts av Jonathan till Kata fran Chalong..hade tankt att ta tuk tuk men nar erbjudandet kom kunde jag inte saga nej och det gick helt utan problem. Nu har jag en egen moppe att puttra runt pa och sa mycket smidigare livet kanns! Jag fixade den i tisdags nar jag var ledig och premiarturade den och mig over till den lite lugnare Kat Noi stranden tillsammans med Jonathan. Vi fick aven sallskap av min goa van Therese.

I mandags var jag uppe med tuppen eller faktiskt innan tuppen tror jag..han lyser alltid med sin franvaro ;P
I alla fall sa bar det da av mot Khao Sok nationalpark pa fastlandet, en ca 3 timmars busstur fran Chalong, har finns hoga vackra klippor tackta med gronskande skog. Uppe i Khao Sok var det elefanttrekking i djungeln som var vart forsta mal, en tur pa 1 time och 15 minuter. Aven om det var spannande att rida kamel i vart lager vid Chalong var det lite mer autentiskt over att rida elefant i djungeln och delvis regnskog med ljud fran andra djugellevande djur sa som apor vars ljud sprider sig magiskt mellan traden. Efter den fortrollade turen var det lunch i lagret innan vi kastade oss i kanoterna och stillsamt geld ner for en flod som gar genom Khao Sok. Dar fick vi se ormar i traden, sma kungsfiskare och aven lite fler turister :P  samt att vi bjods pa vackra vyer over bergen som finns i omradet. Med oss pa turen var ocksa regnet som slog till med full kraft sa att vi blev ganska blot, vissa gaster hade regnponcho och sa aven jag! Den anvandes som skydd for nederdelen av kroppen mest for att halla telefon och planbok torr..jag torkar ju och fungerar bra anda! Mitt under turen, nar det regnade som mest bjods det pa ett stopp och fika pa sandbanken..en glad overraskning for oss alla...men hur kanotkillarna fick eld pa nagot i regnet var smatt otrolig, men allting gar bara man vill!! Blota med glada atervande vi till kanoterna nar regnet slutat for att se lite med av landskapet. Efter ett tag nar det varsta hade torkat var det dags att ga i land for att aka buss tillbaka till lagret. Val dar var det snabbt toastopp for min del innan det var dags att hoppa in i bussen igen for att atervanda till Phuket.
En fantastisk tur med mycket vacker och hanforande natur! Bilder kommer inom kort :)

Imorgon ar det antligen dags att kora den forsta guidade turen i vart lager pa Phuket, var 4 in 1 tur. Det blir AWESOME! kul att antligen fa borja pa riktigt :)

Seaview later!!

Forsta dagen pa jobb

Så den 18 nov var min första dag på nya jobbet, guide på Siam Safari på Phuket. Tillsammans med min chef gicks det igenom ”bra att veta” fakta om våra turer och företaget, vi har 5 turer varav 3 är halvdagsturer som körs i Chalong på ”berget” som vi säger eller snarare i vårt elefant camp där man får lära sig mer om elefanter, lantbruk, ris, kaffe, gummiträd, hur man gör en thailändsk curry med mera och under en av dem utforskar man mangroveområdet som finns utanför Chalong.

En är en heldag och den sista är en tur på 2 dagar. De två sista nämnda körs i nationalparken Khao Sok på fastlandet dit vi tar med gästerna för elefanttrekking, djungeltrekking, kanotpaddling och jeepsafari.

Än så länge så har jag bara tagit del av den vi kallar ”4 in 1” som egentligen innehåller mycket mer än fyra saker men det är ett gammalt namn som hänger kvar. Det är här man får lära sig mer om lantbruk och vattenbufflar, thailändskt kaffe, ris – hur man odlar, hur man skördar med mera. Där till får man även veta mer om kokosnötter – hur man ”klär av” en nöt, hur man får ut kokosen, hur man utvinner mjölk respektive olja. Under turen får man även se hur man gör en thai-curry, hur man utvinner gummi från gummiträden. Dessutom får man träffa våra små och stora elefanter och lära sig mer om dem. De små visar upp vad de kan och lärt sig i ”Young elephant traning center” och de stora elefanterna tar med en på en tur på dess ryggar genom den lilla djungel som finns där.

Redan första dagen passade jag på att se mig lite om här i Chalong, äta i ett thai-gatukök och fick även träffa mina skandinaviska kollegor från Sverige, Finland och Danmark på kvällen till middag på en liten lokal restaurang som fått namnet ”den gamla damen” från den söta äldre kvinnan som bland annat lagar maten.

Dag 2 här i Thailand tog jag en tuk-tuk över till västra sidan av ön och till Kata för att skapa mig en bild av det samhället och passade på att bada också!

Det är klara skillnader mellan samhällena, till exempel är Chalong mer Thailändskt än Kata och att jämföra priser är intressant, det är betydligt billigare här än Kata. Det är ju även för att det är mer turistigt där. Under min andra dag hans det även med ett besök hos en lokal hårfrisör som inte kunde ett ord engelska men som fick till min friss bra ändå så henne tänker jag besöka igen J och så var jag och min nya kollega Jonathan och kikade på en lägenhet som vi kom fram till att vi ska dela och det var verkligen en riktigt nice lägenhet, väldigt modernt inredd och med stora sovrum, bra kök, schysst vardagsrum. Vi kände oss riktigt nöjda när vi gick därifrån. Flyttar gör vi om typ 1 vecka och får jag även tillgång till internet för än så länge är det bara internetcafé som gäller.

Bilder finnes right here:

Seaview laters alligators

Framme

Efter en lang resa ar jag nu framme pa Phuket..det ar varmt och svettigt och det gillas :)
Lite smatrott men har ju andrat lite pa min dygnsrythm.
Sa jag ar vid liv, svettas och kan inte mer an redan gilla detta stalle...vintern kommer bli awesome!

en ca 7 timmars vantan i Berlin var mindre kul men jag fordrev tiden val anda..eftersom den terminal jag skulle flyga fran var rund kunde jag ga runt ett par varv :P

Borjar med jobbdelen den 18.e sa imorgon har jag dagen fri for egna aktiviteter..far se vad som sker :)

Seaview laters!!

Första steget

Idag påbörjas etapp 1 på resan mot Thailand, jag tar tåget upp till Stockholm för att hämta mitt visum och mitt internationella körkort. Samtidigt passar jag på att hänga med en god vän som jag inte träffat på länge och natten till imorgon kommer att spenderas på jumbo stay på arlanda, jag ska sova i den stora jubojeten som de har som hotel/hostel därute. Det blir ju lite intressant med tanke på att det på min bokning står "wheelhouse room" så det verkar som att jag ska bo i hjulhuset...DET kan bli intressant :)

Så en sista frukost vid mammas och pappas köksbord väntar och så kolla över packningen så att allt är med och så får jag packa om lite inatt innan jag sover lite eller innan jag beger mig mot flyget.

Peas n löööööööööööv!

Mysigt i ett kallt Sverige

De senaste två dagarna har varit fulla av mys! Bakat pepparkakor med Emelie och Frida och med det också skapat en tradition hos oss eftersom vi gjorde det samma förra hösten när jag var hemma :) Som vanligt med goda vänner så kändes det inte som jag har varit borta alls. Tack mina älskade vänner, ni är en stor anledning till att jag tycker att det är svårare att lämna Sverige nu än tidigare <3

Avslutningsvis såg de lyckade pepparkakorna ut så här...sen var det vissa som fick utstå uttråkningsterror och blev mindre fina och får därmed inte visas ;)

Dagen idag spenderades med min fina vän Sanna och hennes busfrö Felix, vi spelade en hel del innebandy, la pussel, fikade och pratade. En underbar semesterdag i ett kallt Sverige.

Innebandy i onepiece är det nya modet!!

Mästermålvakten!!

Fredagsbus deluxe!!

Ser fram emot morgondagen för då får jag äntligen träffa resterande delen av min familj <3
Förövrigt blev jag idag kallad för tillfällig invandrare av min bror,
har jag spenderat för mycket tid utomlands eller?!

Peas n löööööööööööv!!

Semester var det ja...

En effektiv "semesterdag" för min del idag för det har hunnits med så mycket...det obligatoriska tandläkarbesöket - allt ser fint ut - CHECK! Efter det tog vi oss in till staden för en fika med kusin och morbror, inlämning av trasig kamera och köp av nya eftersom jag är så snabb i svängarna att den gamla inte lär vara levererad tills det att jag far till Thailand och kamera MÅSTE jag ha! Sedan fick jag till min stora glädje 3 böcker av min älskade mamma, 2 guideböcker om Thailand och Phuket och så Robin Sharmas senaste storsäljare :D
Efter en sväng nere på stan slutade det med att jag även blivit stolt ägare till en ny resväska med garanti (det vill säga bra skit). Så nu är det bara visum kvar och sen är jag good to go till Thailand!!

Säng nu, upp tidigt för att komma upp till hufuvdstaden och fixa det som fixas skall med visum och besök på kontoret och catchin' up med mina fina vänner däruppe :)

Peas n löööööööööv

Realitycheck

Så, har vi nått det faktum att vi lämnat Turkiet och att jag numera befinner mig på svensk mark. Det känns märkligt men skönt på samma gång, lite vridet kanske men efter 7 månader har man sina rutiner och vanor så att det känns som det är gör är inte så konstigt alls.
Det har varit en lång säsong som bjudit på utmaningar men det har varit en fantastiskt och härlig sommarsäsong som jag sent kommer glömma, den är en av de bättre :) Mycket tack vare mina underbara vänner! Ni vet vilka ni är som gjort min sommar till en fantastisk sådan, tack!! <3

Kom hem till landet runt 04:00 härom natten så vi sov till runt 10:30 imorse då jag väcktes av Mia hoppandes i min säng..mycket bättre än en klocka :D
Mysfrukost med familjen och dagen kunde inte börjat bättre egentligen. Droppade Mia vid tåget så att hon kunde komma närmare hem-hem och sedan spenderade jag dagen med mina bästa här hemma. Åkte alltså hem till Emelie och Robban, chillade med dem och Frida..vi drack kaffe, snackade och hade en härligt mysig söndag :D

På schemat framöver står stockholm, fixa visum, träffa familj och vänner och SLAPPA av!
Så imorgon blir det en tur in till stan och fixa med lite olika grejer och så familjefika...det blir en härligt dag!!!