Snabbuppdatering..life in the fast lane ;)

Här gapar det tomt på nya inlägg, en får be om ursäkt men med en god vän på besök hamnar vissa saker lite i skymundan och det har hunnits med mycket sedan sist.
Jag har till exempel varit på en dagstur till vårt grannland Burma för ett förnyande av mitt visum, och ja, det var ju helt klart en annorlunda och spännande upplevelse som jag är glad att jag har i bagaget på ett sätt.
Dagen spenderades mestadels sovande i buss, förutom de ca 2-3 timmarna i Burma och Ranong här i Thailand som gick åt för att stå i kö, stämpla pass, åka båt, stå i kö, stämpla pass, åka båt, stå i kö, stämpla pass och äta lunch. Allt detta till den ljuvliga lukten av fisk, blöt hund, sopor och dieselolja. Ni kan ju tänka er vilken spännande upplevelse det var ;) och dessutom underhållande då jag såg denna skylt.

Som synes får man passa sig då man reser in i landet :P

Det var väldigt skönt att få min visarun avklarad så att jag utan problem kan chilla på livet med Carro och inte behöva åka på visarun i slutet av tiden hon är här. Men kan väl inte säga att jag med glädje ser fram emot nästa visarun..om jag nu inte kan få möjligheten att åka till Penang i Malaysia.

Sedan Carro kom ner har vi hunnit med rätt så mycket och självklart spenderat en hel del tid på stranden :D

Härom dagen var familjen Siam och åt middag och spelade minigolf tex, en mycket spännande upplevelse även det då det hela utspelade sig i Dino Park, en minigolfbana som ser ut som om Fred Flinta fått gå lös, det är alltså dinosarier och stenålderskänsla på hela stället. Carro tog hem segern, före Viktor och på tredje plats kom jag :)

Som sagt har det blivit en del strandchill och påbättring av solbrännan :) så nu är jag enligt Carro "jävligt brun" även om jag själv tycket jag är blek....har man arbetat för länge utomlands då??!! ;)

Vad har vi gjort mer?!...jo avnjutit solnedgången vid ett supermysigt ställe vid namn After Beach Bar, vi har varit på utflykt och i skrivande stund är vi upp i Khao Sok på Elephant Hills, på vår två dagars tur. Idag väntar djungeltrekking och igår var det kanottur och elefantridning som var på schemat.

Jag kan inte annat säga än att jag älskar mitt liv!! ;)

Mer bilder finns på facebook: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151105706080494.785970.664465493&type=3&l=e019ffc10a

Nu ska jag gå och lämna datorn i tältet, se om Carro är vaken och peppa för djungeltrek!!

Pid Pee, min lilla favorit i Khao Soks elefantläger får avsluta inlägget!!

Seaview laters!!

Lite djungel och regn

Regnskog :)

Efter den vanliga turen till Khao Sok med elefantridning och kanottur på Sok-floden stannade jag uppe i regnskogen på Elephant Hills, vårt systerföretags tältläger i regnskogen. Det är helt fantastiskt fint och mysigt, nära naturen och man kan både somna och vakna till ljudet av djur som fåglar och insekter.

I torsdags gjorde jag något helt annat än att stanna i lägret tills kvällsaktiviteterna började, Jag och Christine som jobbar där och som blir superglad så fort någon av oss guider från Phuket kommer upp fick låna en moppe av en av dem som jobbar inne på kontoret i lägret. En sån thai-moppe med växlar men ingen koppling..verkligen thaistyle driving. Med den tog vi oss hela vägen till Khao Soks lilla centrum som ligger precis innan man kan ta sig in i själva nationalparken, vägen dit kändes lång dels för att det var första gången som jag körde turen med moppe (vi åker ju alltid buss den vägen förbi) och dels också för att det regnade så att man inte kunde köra så fort utan att regnet piskade mot ansiktet. Eftersom det är typ mitt ute i skogen så var vägen rätt så ödslig, det är den alltid men det kändes än mer ödsligt då man satt på en moppe. I alla fall så kunde man i Khao Soks lilla centrum hitta några små minimarts, några restauranger och en reggaebar och sedan inte mer, eller jo, ett ställe var man kan lämna tvätt och ett kombinerat utflykts- och växlingskontor. Man kör igenom på ca 3 minuter, så ”stort” är det :P

Väl där kände jag att jag behövde vrida ur mina kläder innan jag klev in i butiken då jag verkligen droppade av vatten. Men väl därinne så träffade vi på regnskogens för tillfället sötaste hund, en liten valpkille som var superglad över att träffa oss :)

BLÖT!!!

Vi gjorde våra inköp, bland annat marshmallows och när regnet avtagit tog vi en qruisingtur genom Khao Sok som tog som sagt ca 3 minuter, sedan var det upp på stora vägen och köra tillbaka mot Elephant Hills. Jag rycktes med i hela thai-känslan till den grad att jag faktiskt så som många gör, tutade på andehusen vi passerade. Vad annars gör man då man sitter på en sån thai-moppe, två stycken, en utan regnponcho och kör på sådant vis jag bara sett thailändare köra här?! Så det var veckans lilla regnskogsäventyr!

När jag sedan skulle hem mot Phuket igår blev det hyrbuss och en chaffis som inte visste var hotellen låg..hej flashbacks från Turkiet :P och eftersom jag inte har behövt lära mig var några hotell ligger så fick vi eller snarare vår chaffis ta reda på det på annat håll..så man kan bland annat ringa en vän mitt i trafikstockningen i Patong för att veta var man ska svänga och sedan lyssna på gästerna så att vi behöver köra runt hela Patong igen och Patong runt 17 - 19 är KAOS...Så en tur som vanligen tar ca 3 - 3,5 timmar tog ca 4,5 - 5 timmar..jag var inte jätteglad när jag kom fram, då han dessutom missade infarten till ett hotell...och hela planen för kvällen ödelades men det var sjukt skönt att gå och lägga sig vid ca 21:30.

Då kunde jag hoppa tidigt ur säng och ta mig ut på promenad och träna styrka imorse :)

Well...nu ska jag nog ta och ladda upp lite bilder på fejjan..länken kommer inom kort :)

Seaview laters!! ;)

Året smyger vidare

God fortsättning på det nya året alla!
Efter en lite oväntad början på året med halsproblem så har min hals repat sig väl och är nu nästan tillbaka till det normala..hur skönt som helst!
Jobbet går som det ska och alla gäster som lämnar oss är flera upplevelser rikare och det märks att vi gjort semestern aningen bättre :) Det gör att man sover gott om natten ;)
Idag har jag haft en grupp med väldigt härliga människor från Khao Lak med mig till Khao Sok, en riktigt bra tur :)
Började morgonen med thai-frulle med min chaffis och thai-guide så andra frukosten blev en liten sockerkick men det är bara någonting som hör här till..visste ju om det så jag grundade med en bra frulle hemma.
Lite dramatiskt blev det dock då en av våra elefantskötare (mahout) råkade skära upp handen så han skulle bryta av en gren och enligt gästerna sprutade verkligen blodet ur hans hand. Men det verkade inte påverka honom så mycket, men det gjorde det säkert, dock stod han kvar så gästerna både kunde ta bilder av elefanten och ge henne frukt. Gästerna var verkligen söta och omtänksamma och tyckte att han bara skulle få handen kollad på asap men han fullföljde sitt jobb, stark man den där mahouten :)
Alla verkade vara på gott humör idag, även våra kanotkillar då jag fick en som satt och sjöng mer eller mindre hela tiden och det med ett leende på läpparna. Dey har verkligen varit en fantastiskt härlig dag på jobbet :) en exemplarisk KS-tur och det gillas.
Ska avsluta dagen med lite häng i Kata på Ska Bar, en reggaebar på stranden i gott sällskap av bland andra några av mina kollegor. Sedan ser det ut som jag får en extra ledig dag imorgon så då blir det la playa och stek på schemat, efter att jag klarat av min morgonritual :) Nu är jag på gång igen med tidiga morgnar med promenader och målsättning och motivationsläsning.

Har dessutom varit med och slagit vad, via telefonen, om mitt blivande brorsbarn är tjej eller kille och hur mycket hon/han kommer väga, vilket datum och tid hon/han föds :) Det känns väldigt kul att få vara delaktig trots avståndet :) Så vi vänta alla med spänning!

Lite nya bilder har det också hunnit med att bli under nyåret och efter och här kommer länkarna:

Seaview laters ;)

2012 - Må du bli ett fantastiskt år!

Dag 1 på det nya året firades som tidigare nämnt in på en strand nämligen Karon Beach med några av mina härliga kollegor, det är lixom inte tråkigt med dem. Firandet pågick länge men för min del utan den annars så populära alkoholen då jag visste att jobb skulle komma att fylla min första dag på året.
Så klockan 06:00 thailänsk tid (dvs vid 12-slaget i Sverige) mötte jag upp mina thailändska kollegor efter ytterst lite vila (men det var en grym kväll) och ingen av oss verkade vara vidare pigga men med gott mod redo att styra mot Takuapa via Khao Lak. Innan vi lämnat kontoret går bussen sönder (hejja det nya året) och vi får trixa till oss nyckeln till en annan buss för att komma iväg. Till detta ska tilläggas att min röst även den gått sönder och jag låter inte alls speciellt normal på rösten (vi älskar ju alla aircondition eller hur?!) och jag var osäker på om den skulle hålla under dagen...men det gjorde den, med vissa fina pausar. Vi hämtade ett trevligt gäng gäster i Khao Lak och åkte så vidare till Takuapa och vår flodsafari i mangroveskogen. Dagen innehöll cruisande med motorbåt på en av de stora khlongerna till en större båt som blev vår bas för ett par timmar då det var kanotpaddling, lunch och strandhäng (promenad och studering av krabbor) innan vi avslutade dagen med "lilla amazonas" och spaning efter djur i en av de mindre khlongerna.
Vi tog hem storslam på djur och såg 6 ormar, 2 varaner (en stor simmandes och en mindre vilandes) och 3 kungsfiskare. Ormarna fick vi även se på nära håll och fick riktigt bra bilder på..de hamnar som vanligt på facebook inom kort så länker kommer upp här. Med nöjda, glada och lite trötta gäster styrde vi tillbaka mot Khao Lak där vi lämnade dem och önskade varandra god fortsättning. Efter ca 5 min efter att vi lämnat Khao Lak somnade jag gott och vaknade åter när vi kommit åter till Phuket.
Trött och rätt så nöjd sitter jag nu hemma och tänkte inom kort sova för att ladda om till dag 2 på detta upplevelsefyllda år och att vila min lätt onda hals. Så även om vi för ett ögpnblick imorse trodde att dagen skulle gå åt pipan tog dagen en härlig vändning så att jag kan se tillbaka på dagen och le, jag är dessutom tacksam att min röst klarat sig hela dagen :)

Seaview laters! Peas n lööööv ;)

2011 - du var ett grymt bra år!

År 2011 var året då jag verkligen använde all den kraft vi som människor har inom oss. Det var året jag med den kraften gick från bra till superstjärna och gjorde en vändning i mitt liv som i och för sig påbörjades 2010 men genomfördes 2011 och jag är nöjd med vad jag åstadkom och jag har för en stund nu i slutet av året "slagit mig ner" så att säga och sett tillbaka på den väg jag tillryggalagt och insett att vägen jag vandrat varit lång och långt ifrån rak och att resan ännu inte är över så nu ska jag vandra vidare på min ständiga vandring genom livet och med tanke på att jag är nöjd med vad 2011 innehållit kan jag inte nöja mig med samma resultat av 2012 utan detta kommande år ska bli snäppet bättre, det är bara att sikta vidare. Så nu efter julen och nyårets festligheter och diverse onyttigheter som smugit sig in är det dags att komma i fas igen, tillbaka till superstjärnefasen.

Året 2011 inleddes i Sharm El Sheik på en strand med gamla och nya vänner men så kom revolutionen och vi fick lämna landet. Därmed spenderade jag härlig tid hemma med nära och kära innan det var dags att åter packa väskorna för att inta Turkiet och Side. Där spenderade jag en fantastiskt sommar med underbara människor (3 av dessa stjärnor lyser extra starkt) och jag/vi fick massa trevligt besök :) När hösten slagit klorna i Turkiet var det till Sverige och expressmysa med familj och vänner innan jag susade över till andra sidan av vår värld där året 2011 avslutades på en strand tillsammans med nya vänner som jag nu ser fram emot att spendera den första delen av 2012 med!

Så gott nytt år alla, hoppas att ni som jag har haft ett grymt bra år och statsar på att göra 2012 till ett ännu bättre år en föregående!!